Langdurige overconsumptie van energiedrank bij jongeren daalt verder

78% van de jongeren tussen de 13 en 18 jaar drinkt geen energiedrank. En 12% van de jongeren drinkt het 2 keer per maand of minder. Overconsumptie is uitzonderlijk. Het aantal jongeren tussen de 13 en 18 jaar dat overmatig energiedrank drinkt (meerdere keren per week, 3 of meer blikjes per dag) is de afgelopen twee jaar gehalveerd: van 0,6% naar 0,3%.

Dat blijkt uit cijfers van Gfk, dat onderzoek doet naar overmatig gebruik van energiedrank onder jongeren sinds 2013 in opdracht van Nederlandse Branchevereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS). Ook de onlangs gepubliceerde cijfers van het Trimbos naar jeugd en riskantgedrag in 2019 bevestigen de dalende trend. Het percentage scholieren in het voortgezet onderwijs dat de afgelopen maand energiedrankjes heeft gedronken, is volgens dit onderzoek gehalveerd van 61% in 2011 naar 30%.


Directeur FWS Taco Juriaanse reageert: “We zijn op de goede weg, maar het blijft belangrijk dat we hier scherp op blijven. Vanuit de branchevereniging onderschrijven wij het advies van het Voedingscentrum dat cafeïne houdende dranken niet aanbevolen zijn voor kinderen. Dit staat op ieder energiedrankblikje vermeld.”


In de meeste blikjes energiedrank zit ongeveer 80 milligram cafeïne, dat is evenveel als in een gemiddeld kopje filter koffie. Wat betreft suiker bevat energiedrank dezelfde hoeveelheid suiker als in frisdrank (circa 10 gram per 100 ml). In een blikje van 250 ml zijn dat zo’n 6 suikerklontjes. Daarnaast zijn er ook suikervrije varianten te koop.

“We zijn het onderzoek gestart in 2013 en meten nu iedere twee jaar”, aldus Juriaanse. “Fabrikanten nemen hun verantwoordelijkheid. In de afgelopen jaren hebben we meerdere initiatieven ondernomen en we zijn blij dat dit terug te zien is in de cijfers. Zo doen de fabrikanten geen marketingactiviteiten gericht op kinderen tot 18 jaar, wordt er niet gesampled rondom scholen en of plekken waar zich veel kinderen bevinden, zijn we kritisch op het type aanbiedingen van de retailers en doen we meer aan voorlichting. Van dat laatste is de site energiedrank.nl het meest recente voorbeeld.”