Hoeveel cafeïne zit er in energy drink?

Veel mensen vragen zich af hoeveel cafeïne energiedrank bevat. Daarnaast is het fijn om te weten wat cafeïne precies is en voor wie het bedoeld is. Je vindt hier ook het antwoord op de vraag of er meer cafeïne in koffie of in energy drink zit.

Wat is cafeïne?

Cafeïne is een stimulerend ingrediënt dat voorkomt in verschillende voedingsmiddelen. Naast energiedrankjes komt cafeïne ook voor in koffie, thee, cola en chocolade. De cafeïne kan zorgen voor een betere concentratie en focus.

Hoeveel cafeïne zit er in energy drink?

In energiedrank zit ongeveer 80 mg cafeïne per blikje van 250 ml. De hoeveelheid cafeïne in een blikje energiedrank is ongeveer gelijk aan die van een kop filterkoffie (90 mg). Het cafeïnegehalte van deze twee drankjes is dus bijna gelijk.

Welke ingrediënten zitten er nog meer in energiedrank?

De precieze hoeveelheid cafeïne in energiedrank verschilt per drankje, maar ook per merk. Voor het precieze cafeïnegehalte kun je het ingrediënten label van het blikje bekijken. Hier vind je ook informatie over de andere ingrediënten in het product. Naast cafeïne kan een blikje energy drink de volgende ingrediënten bevatten:
  • Taurine
  • Suiker
  • Groene thee
  • B-vitamines
  • Ginseng
  • Guarana
  • Water
  • Zoetstoffen
  • BCAA
  • Ginko Biloba
Voor cafeïne is er in de wet vastgelegd dat dranken met meer dan 150 milligram cafeïne per liter, verplicht zijn om op het label te vermelden hoeveel milligram cafeïne het product per 100 milliliter bevat. De hoeveelheid cafeïne staat genoemd op het ingrediëntenlabel van een blikje energiedrank. Daarnaast staat ook aangegeven dat het blikje een hoog gehalte aan cafeïne bevat. Bekijk het overzicht met ingrediënten van energiedrank voor meer informatie.

Positieve en negatieve effecten

Bij volwassenen kan cafeïne bij normale hoeveelheden (1 à 2 kopjes koffie of blikjes energy drink) zorgen voor positieve effecten. Dit uit zich bijvoorbeeld door een betere concentratie en alertheid, aldus de Europese Autoriteit van Voedselveiligheid (EFSA). Volgens het Voedingscentrum verdrijft cafeïne het gevoel van vermoeidheid. Gezonde volwassenen kunnen ongeveer 400 mg cafeïne per dag innemen zonder dat er negatieve effecten te verwachten zijn.

Hoeveel energiedrankjes mag je per dag?

Het Voedingscentrum stelt dat de cafeïne in energiedranken een stimulerend effect heeft op de concentratie. De Europese Autoriteit van Voedselveiligheid (EFSA) adviseert gezonde volwassenen om maximaal 400 mg cafeïne per dag in te nemen. Dit is inclusief alle dranken en etenswaren waar cafeïne in terug is te vinden, zoals koffie en chocolade. Een blikje energiedrank van 250 ml bevat doorgaans 80 mg cafeïne. Op het ingrediëntenlabel wordt geadviseerd om energiedrank met mate te drinken. Voor kinderen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding wordt energiedrank niet aanbevolen.
Als er alleen naar cafeïne wordt gekeken, adviseert het Voedingscentrum het volgende:
  • Energiedrank wordt afgeraden voor kinderen onder de 13 jaar
  • Voor kinderen tussen de 13 en 18 jaar is het advies maximaal 1 blikje energiedrank (250 ml) te drinken.
  • Voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven geldt het advies om maximaal 2 blikjes van 250 ml per dag te drinken.