Energiedrank tijdens zwangerschappen: wel of niet?

Gezonde volwassenen worden geadviseerd om per dag niet meer dan 400 mg cafeïne binnen te krijgen (EFSA). Voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven geldt een ander advies. Dit heeft te maken met de geadviseerde hoeveelheid cafeïne tijdens een zwangerschap.
Hieronder lees je welke hoeveelheid cafeïne geadviseerd wordt. Ook vertellen we je of energiedrank tijdens zwangerschappen en het geven van borstvoeding gedronken kan worden.

Mag je energiedrank tijdens de zwangerschap?

De Europese Autoriteit van Voedselveiligheid (EFSA) heeft een advies uitgebracht over de hoeveelheid cafeïne voor zwangere vrouwen. Zij adviseren zwangere vrouwen om niet meer dan 200 mg cafeïne per dag binnen te krijgen. Bij een dagelijkse inname van deze hoeveelheid is er geen verhoogd risico voor zwangere vrouwen. Toch wordt het zwangere vrouwen afgeraden om energiedrank te drinken. Teveel cafeïne kan er namelijk voor zorgen dat het ongeboren kind minder goed groeit.


Ook op het ingrediëntenlabel van energiedrank is te zien dat het product voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven wordt afgeraden.

Energiedranken bevatten ongeveer 80 milligram cafeïne per blikje van 250 ml. Dit past binnen de 200 mg cafeïne die de EFSA adviseert. Toch wordt energiedrank drinken tijdens de zwangerschap afgeraden. Het Voedingscentrum adviseert zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven en toch energiedrank willen drinken, om maximaal 2 blikjes van 250 ml per dag te drinken.

Gevolgen energiedrank tijdens zwangerschap

Als een zwangere vrouw te veel cafeïne binnenkrijgt, bestaat er volgens het Voedingscentrum een verhoogd risico op een miskraam. Het kan ook voorkomen dat de baby door inname van te veel cafeïne minder goed kan groeien. Daarom geldt het advies om energiedrank tijdens zwangerschappen niet te drinken.

Energiedrank tijdens zwangerschap en het geven van borstvoeding

Voor vrouwen die borstvoeding geven geldt hetzelfde advies als voor vrouwen die zwanger zijn. Het Voedingscentrum laat zien welke hoeveelheden cafeïne andere voedingsmiddelen bevatten en wat de bijbehorende adviezen zijn.
Andere voedingsmiddelen die ook cafeïne bevatten zijn bijvoorbeeld koffie en thee. Zo bevat een kop koffie ongeveer evenveel cafeïne als een blikje energiedrank. Daarom is het belangrijk om ook niet te vaak een kopje koffie te drinken als je zwanger bent.
De hoeveelheid cafeïne per soort koffie verschilt. Zo bevat een een kop filterkoffie meer cafeïne dan een cappuccino.

Energy drinks en andere leeftijden

Niet alleen zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven moeten opletten met energiedrank en cafeïne. Ook voor kinderen onder de 13 jaar wordt het afgeraden om energiedrank te drinken. Voor kinderen tussen de 13 en 18 jaar is het advies om consumptie te beperken tot maximaal 1 blikje van 250 ml per dag. Het Voedingscentrum geeft aan dat het beter is om energiedrank alleen af en toe of bij uitzondering te drinken.